گذارش مختصر گشایش دفاتر مشوره دهی رایگان برای شهروندان افغانستان در کابل و پلخمری
عبدالسلام  مقیم احمدی عبدالسلام مقیم احمدی

 

چندی قبل نخستین دفاتر مشوره دهی رایگان برای شهروندان کشور عزیز ما از طرف نهاد های مدنی ( انجمن افغانستان و آسیایی میانه و کارزار اروپایی حقوق بشر برای افغا نستان) به ابتکار جناب محترم دکتر نورالحق نسیمی رئیس و موئسس نهاد های متذکره و به حمایه مادی کمیته انکشاف بین المللی کشور شاهی بریتانیا در شهر های کابل و پلخمری گشایش یافت.

هدف از ایجاد این دفاتر ارایه مشوره رایگان برای شهروندان که چالش های اجتماعی ، بهداشتی و حقوقي دارند و نیاز به مشوره مسلکی داشته باشند میباشد.

متاسفانه تعصبات اجتماعی، بی سوادی ، خشونت علیه زنان و کودکان و نادانی مردم از حقوق شهروندی سبب گردیده است تا از حقوق ابتدایی شان محروم باشند و نتوانند صدایشان را بلند نمایند و حق خود را بخواهند. این دفاتر تلاش خواهد ورزید تا از حقوق شهروندان قاطعانه حمایت نماید و با آنها در حل مشکلات کمک نماید.

دکتر نورالحق نسیمی، رئیس انجمن افغانستان و آسیای میانه و کارزار اروپایی حقوق بشربرای افغانستان گفت: این دفاتر هر کدام با داشتن چهار کارمند دایمی ورزیده و چهارمشاوراز ادارات مختلف وده محصل داوالطلب موقتی بصورت دورانی اماده خدمت بوده و همه روزه براي ده ها زن و مرد كه مشكل حقوقي در دادگاه ها داشته باشند و یا نیاز به مشوره حقوقي ویا هر مشوره دیگری داشته باشند همکاری خوا هند نمود.

به گفته وی، در حال حاضر اكثريت زنان و مردان مشكل حقوقي دارند و به خاطر نداشتن پول جهت حل دوسیه های شان نمی توانند وكيل مدافع بگیرند، که خوشبختانه از این به بعد این دفاتر با آنها همکاری رایگان مینماید.

دکتر نسیمی، ايجاد اين دفاتر را يك گام موثر براي شهروندانی كه نیاز به مشوره و رهنمایی و یا مشكلات حقوقي دارند خواند و گفت، ایجاد این دفاتر می تواند باعث کاهش فقر، زمینه اشتغال و بلندن بردن آگاهی مردم در مورد قانون گردد.

قرار نظر سنجی های که انجمن افغانستان و آسیای میانه و کمپین اروپایی حقوق بشر برای افغانستان انجام داده است، در حال حاضر، 90 درصد از شهروندان افغانستان مشكل دسترسی به مشوره حقوقي دارند و از قوانين کشور آگاهي ندارند و نياز به مشوره و رهنمایی دارند.

دکتر نورالحق نسیمی افزود : تلاش های جریان دارد تا چنین دفاتر در آینده های نزدیک در سایر آستان های کشور راه اندازی گردد.

اين نخستين برنامه مشوره دهي براي شهروندان است كه در افغانستان از سوي دکتر نورالحق نسیمی راه اندازی میگردد.

بخشی دیگری از فعالیت های این دفاتر شامل :

ارایه مشوره در باره مالیات، مسکن، بی خانه گی،اشتغال،مهاجرت، بررسی تبعیض نژادی، مشکلات خانواده گی، مردم آزاری، آموزش و پرورش،آسیب جسمانی وقوانین اجتماعی و عمومی میباشد.

همچنان فعالیت های این دفاتر:

- ارائه مشوره حقوقي رايگان

- ارائه مشوره حقوقی و آموزشی برای یتیمان

- ارایه مشوره برای بیوه زنان در ارتباط به خدمات اجتماعی

- ارائه مشوره حقوقی و بهداشتی برای معلولین و معیوبین

- ترویج برابری و توانمندسازی مردان و زنان

- راه اندازی کارگاه های آموزشی مهارتهای زندگی برای خانواده ها

- مشوره برای مهاجرین که از خارج برمیگردند

- ارائه کمک های اولیه بهداشتی برای شهروندان

- توسعه جلب مشارکت جهانی برای توسعه این خدمات در سایر ولایات

همچنان این دفاتر خدمات خاص وقانونی ارائه می دهند و شهروندان را به ارگان ها یا نهاد های دیگری نیز معرفی می نمایند.

جناب دکتر نورالحق نسیمی ضمن سخنرانی شان در دفاع از حقوق محاجرین خارج از وطن اظهار داشتند که کتله عظیمی از هموطنان که اکثریت مطلق شان را روشنفکران دانشمندان اگاهان سیاسی نخبگان و قشر جوان کشور تشکیل می دهد بنابر عوامل مجبور به ترک وطن گردیده و هنوزهم منحیث اتباع افغا نستان مقیم خارج دارای حق مسلم شهروند ی (رایدهی درانتخابات ریاست جمهوری ) بوده و دولت مکلف است که زمینه اشتراک این شهروندان را در انتخابات ریاست جمهوری که واقعا در انتخاب یک شخصیت خوب اثرگذار می باشد فراهم نماید.

این دفاتر با تدویر محافل شانداری به اشتراک مقامات دولتی عده از نمایندگان مردم در پارلمان نمایندگان نهاد های مدنی نماینده کمیسیون حقوق بشر افغانستان در حضور رسانه های سیما و صدا گشایش یافتند .

یکی از مهمانان افتتاح دفتر مشوره دهی در کابل جناب محترم اقای توحیدی رئیس اتحادیه نهادهای مدنی افغانستان حین سخنرانی شان گفتند «در شرايطی كه شهروندان هيچ آگاهي از قوانين ندارند، ايجاد اين گونه دفاتر جهت ضایع نشدن حقوق شان و جلوگیری از بی توجهی ادرات دولتی نسبت حقوق شهروندان بسیار ضروری و مفید است

همچنان شرکت کننده دیگر محفل گشایش دفتر در کابل جناب محترم آقای حفیظ منصورنماینده مردم در مجلس نمایندگان افغانستان ضمن سخنرانی شان در محفل اظهار داشتند که: در حال حاضر اكثريت شهروندان كه مشكل حقوقي دارند به خاطر نداشتن پول برای حل قضاياي شان وكيل مدافع گرفته نمي توانند و ايجاد اين دفاتر كمك خوبی براي شهروندان میباشد.وی همچنان وعده داد که پیشنهاد محترم دکتر نورالحق نسیمی مبنی برحق اشتراک محاجرین افغانستانی مقیم کشور های خارجی را در انتخابات ریاست جمهوری 2014به مجلس نمایندگان پیشکش نموده و مورد غور و بررثی قرار خواهد داد.

محترم محمد امان ضیایی رئیس دانشگاه بغلان حین سخنرانی شان در محفل گشایش دفتر مشوره دهی پلخمری برای شهروندان ولایت بغلان مراکز مشوره دهی رایگان را برای شهر وندان خیلی با اهمیت دانسته افزودند: ایجاد چنین مرکزوفعالیت های مثمرو سالم ان بر علاوه کمک رسانی وخدمات حقوقی در بالا بردن سطح اگاهی شهروندان از قوانین حقوق ومکلفیت های اجتماعی شان رول بسا عمده را ایفا می نماید.

آقای جاوید سخنگوی قوماندانی امنیه بغلان نیز ايجاد اين دفاتر را يك گام موثر براي شهروندانی كه مشكلات حقوقي دارند، مي داند.

در خاتمه دکتر نورالحق نسیمی از حضور تک تک مهمانان در گشایش نخستین دفاتر مشوره دهی برای شهروندان قدردانی نمود.






September 11th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها